2011. július 20., szerda

Krumpliból alap

Bevallom töredelmesen, nem vagyok egy nagy krumplimániás. Ritkán is készítek. Miért? Nem is tudom, talán mert gyerekkoromban mindig azt ettem. Vagy mert utálom, ha keményítőszagú két napig a pucolás után a kezem. :) Vagy mert igazából töltőanyagnak tartom, jóllakat de semmi több. Tiszta keményítő. :)
Ezért is van az, hogy a köret nálam általában zöldség, illetve rizs, esetleg tészta. Krumpli ritkán. Sültkrumpli meg gyakrolatilag soha, tekintve az amerikai konyhás és amúgy sem túl nagy lakás fizikai korlátait, gyakorlatilag lehetetlen lenne kiszellőztetni. Egyébként ugyanezen okból nemigazán készítek rántott dolgokat sem. Azt úgyis kapunk mindig a szülőknél. :)
De visszatérve a krumpliellenességemre, azért akadnak kivételek. Nem túl sok, de azokat általában rajongásig szeretem.
Ilyen az én kedvenc rakott krumplim is. Nem szeretnék senkit megtéveszteni, nem a hagyományos értelemben vett magyar rakott krumpliról van szó, ami tojással, kolbásszal és tejföllel készül. Nem, nem, az enyém inkább a francia-féle. Egy burgonyás szakécskönyvben akadtam rá évekkel ezelőtt az alapreceptre, ami igazából semmi bonyolultat nem takar. Azóta időről-időre elkészítem. Van, hogy magában. De mivel húst nem tartalmaz, párom ilyenkor szúros szemmel tekint rám, így mostanában inkább köretként készül. Bár én bármikor meg tudnám enni magában is. :)
Nem egy tipikus nyári étel, tekintve, hogy másfél órán át kell sütni. Én minden esetre belevágtam. Persze pont tegnap, amikor olyan fülledt volt a levegő hogy csak na, ma meg megállás nélkül ömlik az eső és senkit nem zavarna, ha menne a sütő. Murphy :)
Na mindegy, a lényeg, hogy tegnap elkészült. Alaprecept. :)

Tejszínes rakott burgonya


Hozzávalók 2 személyre:
- 45 dkg megtisztított burgonya
- 1 nagy fej lilahagyma
- 2 dl tejszín
- 10 dkg reszelt sajt
- só, bors
- zöldfűszer (opcionális)

A krupmlit és a hagymát megpucolom és felszeletelem 3-5 mm-es szeletekre. Kivajazok egy lapos tűzálló tálat (fontos, hogy lapos legyen, ha túl sok a réteg, nem sül át a közepe) és ráfektetek az aljára egy réteg krumplit. Ezt sózom, borsozom és megszórom a felszeletelt hagyma egyik felével, majd még egy ugyanilyen krupmli-hagyma réteget készítek. A végén lefektetem a harmadik sor krumplit is, amire rászórom a sajtot és az egészre ráöntöm a tejszínt. Először letakarva sütöm 180 fokos sütőben 1 órán át, majd fólia nélkül még 20-30 percet, amíg szépen megpirul a teteje.
Lehet beletenni tetszőleges zöldfűszert is. Én most például tárkonyt és snidlinget használtam, de szabadon variálható. Ugyanígy érdemes egy pár gerezd felszeletelt fokhagymát is rádobni.
Ez a mennyiség 4 kisebb adagot takar, 4 főre egyébként érdemes 70 deka krumplit és 3 dl tejszínt számolni, ha éhes a társaság. Ami még fontos, hogy tűzálló táltól függően lehet 4 sorosat is készíteni, de vigyázni kell, hogy a tál pereme fölé ne lógjon a krumpli, mert különben sütés közben kifolyik a tejszín és akkor lehet súrolni a sütőt. :)

CH tartalom: 51 g CH/fő
Kalóriatartalom: 512 kcal/fő
 (elég nagy adag, nekem sokszor elég a fele is)





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...